Generalforsamling - 21. April 2024
Referat af ordinær generalforsamling i grundejerforeningen Bregnagergaard,
Søndag, den 21. april 2024, på Karleby Forsamlingshus
1. Valg af dirigent, stemmetællere og referent
Dirigent: Charlotte Hammerkjær
Stemmetællere: Peter Moe Rasmussen og Troels Birk
Referent: Hanne Lundbjerg Laursen
2. Formandens beretning v. Lise Johannesen
Lise orienterede om bestyrelsens arbejde og præsenterede bestyrelsesmedlemmerne. Formanden
gennemgik beretningen.
Bestyrelsen har løbende fulgt arbejdet og har afstemt arbejdet med Gottlieb undervejs.. Vi fik ikke
Kommunens tilladelse til at bruge kloakken, men valgte alligevel at gå videre med faskinen, idet vi
ikke kunne se andre alternativer. Nu går bestyrelsen videre med Kongebregnen og Ørnebregnen,
hvor udfordringen her er højdeforskellen. Vandet samler sig for enden. Det er nok et generelt
problem med stigende vandmasser. Lise henviste at interesserede kan følge udvalg i Lejre
Kommune Udvalget for Erhverv, Klima og Lokal udvikling - 2022-2025 - Mødelokale 5, Allerslev
(lejre.dk)
skrinlagt. Indtil videre har bestyrelsen ikke hørt om alternative placeringer.
Kommune rettet henvendelse om gennembrydning af diget ved Vestre Digevej, for at lave en
alternativ vej ned til Troldbyvej. Bestyrelsen var imod dette grundet mere trafik. Det blev heldigvis
ikke til noget.
vilde områder skabte et andet problem med hø, som er besværligt og dyrt at fjerne. Vi beder i stedet
Claus om at pløje et par områder/bælter til at så vilde blomster i mellem Fjerbregnen og Egebregnen
og ved Kongebregnen..
udfordring med busketter på parkeringsarealerne.
på fællesareal. Det tages alvorligt og grundejer er blevet bedt om at genoprette.
skrift. (som Ådalens Kursuscenter). De planlægges opsat ved indgangen til vores grønne område
ved Møllehøjvej og ved Kyndeløse Strandvej. Med teksten: Velkommen til vores friareal. Foreningen
plejer området, hjælp os med at passe på det. www.bregnagergaard.dk. samt fire piktogrammer:
hund i snor, hundelort i pose samt cykling og hesteridning forbudt.
igennem og biler ikke bliver ridset.
chikane på Sydmarksvej. Bestyrelsen har svaret positivt tilbage men har ikke hørt yderligere..
Kommentarer til beretningen:
Troels havde svært ved at se, om den valgte løsning på Kambregnen var effektiv. Det blev aftalt at se om
Gottliebs løsning virker, før den samme model bliver brugt på andre veje.
Det blev efterspurgt, hvilke aftaler der gælder i forhold til beskæring af de grønne områder.
Efter lidt snak blev det konkluderet at beskæring af grønt ved indkørsler og busketter må grundejere gerne selv stå for.
Ved ønske om beskæring på de fælles friarealer skal der rettes henvendelse til bestyrelsen.
Beretningen blev godkendt.
3. Fremlæggelse af regnskab v. Vivi Hjortshøj
Regnskabet blev rundsendt. Vivi orienterede om, at regnskabet er gennemgået sammen med revisoren. Vivi gjorde opmærksom på, at der i regnskabet skal fratrækkes regning på 85.000 kr fra Entreprenør Gottlieb vedrørende udbedring af Kambregnen.
Regnskabet blev godkendt.
4. Indkomne forslag
Der var ingen forslag fra grundejere.
Forslag fra bestyrelsen. Bestyrelsen foreslog at der nedsættes 2 arbejdsgrupper
blomster)
Fælles Sociale havedage: Det blev foreslået at spørge Lejre Kommune om de vil sponsorere sand og frø til at så nogle bælter med vilde blomster på det grønne område.
Troels (Kambregnen) og Vibeke (Egebregnen) meldte at de er interesserede. Hvis der bliver meldt en dato ud, vil de gerne hjælpe. Det blev aftalt, at Charlotte og Vivi fra bestyrelsen arrangerer og melder en dato ud til klipning af rondeller og hjælp til at så vilde blomster på planlagte områder /bælter. .
Afholdelse af loppemarked: Der var en del snak omkring tidligere erfaringer vedrørende loppemarked. Bl.a. at servering havde udløst krav om toiletvogn m.v. Det blev aftalt, at vi vil nedskalere og afholde et
loppemarked hvor hver grundejer kan stille eget bord op. Vi undersøger muligheden for at få en kaffe/is vogn til at komme. Lise, Anni og Hanne fra bestyrelsen samt Helle (Kambregnen) undersøger og går videre med idéen.
5. Valg af bestyrelse (På valg i lige år iht. paragraf 10 og 11)
a. Charlotte Hammerkjær blev genvalgt som næstformand
b. Vivi Hjortshøj blev genvalgt som kasserer
c. Anni Henningsen blev genvalgt som bestyrelsesmedlem
d. Bestyrelsessuppleant – ingen meldte sig.
e. Peter Moe Rasmussen blev genvalgt som revisor
f. Lise Hansen (Kambregnen) blev valgt som revisorsuppleant
6. Eventuelt
Der var kommet en mail om håndtering af ikke øremærkede katte. Det blev drøftet og indskærpet at
kæledyr skal være øremærkede samt at hunde skal føres i snor og ikke lægge efterladenskaber i
andres haver. Hvis der er et problem med herreløse katte kan grundejere ringe til Dyrenes Værn,
som tager affære.
Forslag om bænke ved badebroen, er desværre ikke Bregnagergaards område. Det blev anbefalet
at rette henvendelse til Lejre Kommune. Grundejer retter selv henvendelse.
Ad kommunikation. Indkaldelse til Generalforsamling sker via mail. Det blev kommenteret at flere
ikke havde modtaget indkaldelse samt at indkaldelse gerne må blive lagt på Grundejerforeningen
hjemmeside bregnagergaard.dk inden Generalforsamlingen, gerne sammen med det reviderede
regnskab. Det blev taget til efterretning. GDPR regler blev nævnt og bestyrelsen svarede at vi ikke
har hemmeligheder, men at adresser og personfølsomme oplysninger bør udelades af referater m.v.
Naboadvisering af en større fest kan ske via Grundejerforeningens Facebookside: Bregnagergaard,
Grundejerforeningen.
Ansøgning om evt. lån af fællesarealer til lidt større fest skal ske til bestyrelsen via
grundejerforeningens mail: bregnageraard@outlook.dk
Generalforsamlingen sluttede med smørrebrød, øl og vand.
Bestyrelsen takkede for god ro og orden.
Referat af ordinær generalforsamling i grundejerforeningen Bregnagergaard,
Søndag, den 23. april 2023, på Karleby Forsamlingshus
Dirigent: Charlotte Hammerkjær
Referent: Hanne Lundbjerg Laursen
Stemmetæller: Peter Moe Rasmussen og Troels Birk
2. Formandens beretning v. Lise Johannsen
Lise orienterede at Foreningen består af 139 parceller.
Det grønne område blev i efteråret gennemgået og det blev besluttet hvilke gamle og visne træer der skulle beskæres. De er her i foråret beskåret med hjælp fra entreprenør Claus fra Hjertebjerggaard. De afskårne grene ligger i buskadset.
Lise orienterede om at vi igen i år som forsøg vil slå græsset på det grønne område som stier og lade resten stå uslået for at fremme biodiversitet. Der vil blive slået et område ved den store plæne, som kan anvendes som boldbane.
Efter flere år med snak om vejenes tilstand fremlægger bestyrelsen et forslag om en Vejplan, hvor vi kigger på de veje der trænger til at blive renoveret, med en vej hvert år eller hver andet år, med skyldig hensyntagen til foreningens økonomi. Forslaget blev behandlet særskilt under punkt 4.
Der blev spurgt ind til status på opsætning af den meget omtalte høje mast (ved parkeringspladsen). Lise orienterede at hun følger med via udvalget i Lejre kommune og at dagsordenpunktet indtil videre er udsat. Lise orienterede at en anden gittermast ovre ved Herslev også er på dagsordenen i Lejre kommune.
Det blev aftalt at Lise vender retur, hvis hun hører mere.
Beretningen blev godkendt.
3. Fremlæggelse af regnskab v. Vivi Hjortshøj
Regnskabet blev rundsendt. Vivi orienterede at økonomien ser fornuftig ud. Der ikke har været så stor udskiftning af parceller i 2022, som der var under corona. Salg af parceller er i normal leje igen.
Der blev spurgt ind til posten Vejvedligehold, om den også indebærer fællesarealer. Det gør den. Dog er græsslåning en separat post.
Regnskabet blev godkendt.
4. Indkomne forslag
Der var indkommet et forslag fra grundejer på Hindebregnen med ønske om at der bliver sat skilte op med at hunde skal være i snor. Så alle kan færdes trygge i vores område.
Forslaget blev vendt og der var en god dialog. Der blev henstillet til at hunde skal føres i snor i henhold til vores ordensreglement.
Det blev besluttet, at for at imødekomme at også folk udefra kender vores reglement, opsætter vi skilte.
Et skilt i hver ende af det grønne område ved Møllehøjvej og Kyndeløse Strandvej.
Skiltet skal indeholde tekst f.eks. ”Velkommen til Bregnagergaard”, hvor vi samtidig reklamerer for vores fine område, samt piktogrammer med ”Hund i snor” og ”Hundeposer”.
Bestyrelsen beslutter skiltenes udseende.
Bestyrelsen har fremlagt et forslag om at godkende tilbud om overfladedræn, afretning af vej og bortkørsel af overskudsjord specifikt i år på Kambregnen, hvor der er stor risiko for at der løber vand ind på nogle af parcellerne. Forslaget er en del af en flerårig plan, for at fremtidssikre vores veje.
Bestyrelsen indhenter endnu et tilbud, og vælger imellem de 2 tilbud.
Kongebregnen har også problem med vand der ligger sig i pytter, det anses at det kan klares med faskiner
Bestyrelsen anser at nogle veje er værre end andre, de værste udbedres først. Bestyrelsen udarbejder en plan.
Det blev nævnt at et dræn vil virke, hvis entreprenøren kan få lov til at komme i kloakken. Entreprenøren skal ansøge kommunen om at slutte dræn til kloak. Bestyrelsen er obs, undersøger og går i dialog med entreprenør. Hvis nej fra kommunen kan vi overveje faskine.
Vi er obs på at der ikke kan hives 80.000 ud hvert år, og udarbejder derfor en løbende plan. Kassereren pointerede at der ikke kommer underskud på hendes vagt.
Forslaget fra bestyrelsen blev vedtaget ved afstemning.
Bestyrelsen går videre med planen med at fremtidssikre vores veje.
Det blev foreslået at vi ved kontakt til entreprenører kan sige at det er et Led i en flerårig plan, måske det kan have indflydelse på tilbud. Det blev foreslået at eventuelle entreprenører kan give en professionel vurdering af vejenes tilstand.
Under punktet blev det nævnt, at det er en god ide at vi får skrabet vores veje, gerne én gang om året.
Det blev henstillet til at alle kun kører 20 km i timen på vores grusveje.
Vi kan overveje om vi skal have Entreprenør Claus fra Hjertebjerggaard til at lægge støv-dæmpende materiale på Vestre Digevej efter busslusen.
5. Valg af bestyrelse
6. Eventuelt
Musikanlæg med kraftig bas, blev vendt. Charlotte informerede at politiet har sagt man skal ringe til politiet og de tager affære. Det er et specifikt problem ved soundboxes.
Efter en del snak blev vi enige om at henstille til at ved fester bedes soundboxes anvendt med hensyn.
Det blev aftalt at bestyrelsen printer ordensreglement ud, og ligger i postkasserne, således alle kender vores ordensreglement og at evt. udlejere af sommerhuse kan lægge ordensreglement i mappe.
Generalforsamlingen afsluttedes med smørrebrød, øl og vand.
Bestyrelsen takkede for god ro og orden😊
Finn Olsen 21.10.2020 12:24
Er det sådan at budgettet 2020 bliver lagt på hjemmesiden, så det er muligt at se de forventede omkostninger, også selvom jeg ikke deltog i generalforsamlingen.